dimecres, 20 de març de 2013

Comunicant-nos a través d'imatges

Una de les coses que més crida l'atenció de les xarxes socials més populars actualment, com Pinterest i Instagram, o de les noves aplicacions per a mòbils, com WhatsApp, és que la comunicació entre usuaris no es fa amb text sinó que es fa principalment a través d'imatges. 

A Pinterest, per exemple, representem tot allò que ens interessa amb imatges.  Cada carpeta (board) dels usuaris inclou una serie de fotografies, les quals en alguna ocasió remeten posteriorment a un text o a una pàgina web. Es tracta, doncs, de compartir experiències i gustos en format imatge.




La xarxa Instagram, permet compartir fotografies després de modificar-les de manera senzilla. La comunicació amb els altres a través de les fotografies a l'abast de la mà.





Ja durant els Jocs Olímpics  d'Atlanta, l'any 1996, que van ser els primers coberts per Internet, es va poder veure el triomf de les imatges. En una enquesta que la secció de la web de cobertura va fer als usuaris, aquests senyalaren que allò que més els havia interessat de la web- per sobre dels vídeos i les informacions narratives- era l'Àlbum fotogràfic, una galeria fotogràfica de l'esdeveniment feta per AFP i All Sport. (Domingo, 1996:69).

 I actualment, ens comuniquem, més que mai, en imatges.

 Facebook les combina amb el text, però diversos estudis han confirmat que tenen més popularitat (reben més m'agrada i més comparticions) les actualitzacions que s'acompanyen amb una imatge, com demostra l'analista social Dan Zarrella al seu bloc.  

Els casos de Twitter i Blogger són diferents, ja que sembla que encara s'hi prioritza la paraula, però en format molt breu a Twitter i a Blogger es fa necessari completar la informació amb imatges per a jerarquitzar millor la informació i fer-la més atractiva als lectors.  

La forma de comunicar-nos a través de l'aplicació mòbil WhatsApp, des de la qual es poden enviar imatges i vídeos amb molta rapidesa i facilitat, també exemplifica clarament com la paraula cada vegada és menys indispensable a l'hora de comunicar-nos.

 Aquesta hegemonia de la imatge pot ser deguda a la petita pantalla de la majoria de dispositius mòbils, on sembla més fàcil capturar i contemplar una imatge que llegir un text llarg. Així, amb un sol cop d'ull podem captar el missatge que els nostres coneguts ens estan enviant.

I la representació personal del propi jo (l'avatar) de la majoria de xarxes socials també es fa a través d'una fotografia . A més, la majoria de pàgines permeten canviar sovint d'imatge de perfil. Avui en dia la gent ja no ens limitem a definir-nos a través d'un sol retrat. Com deia Berger, "las demandas de la visión moderna son incompatibles con la singularidad del punto de vista’. (Mosquera, 2011: 139). Ja no ens sentim còmodes amb l'estereotip d'una única fotografia de carnet, que ens uniformitzava a tots. Ara tenim moltes més opcions per a representar-nos, i a vegades conformem un jo virtual que s'allunya de la nostra identitat real. Ja sigui amb una sel.lecció d'imatges pròpies on oferim la millor versió de nosaltres mateixos, o sel.leccionant fotografies de d'altres realitats amb les quals volem que ens identifiquin.  La creació d'un jo és sempre una art narrativa, tant en les xarxes socials com en les interaccions cara a cara i sempre representem un personatge quan estem davant d'un auditori, sigui aquest petit o gran. 

Actualment doncs, a les xarxes socials, fem un gran ús de les imatges, sobretot  per a autorepresentar-nos i per a comunicar-nos.




Aquest post és part de l'article
El caso de la red social Pinterest: representación propia y coleccionismo virtual a través de imágenes, que he publicat aquest mes a la revista Vivat Academia, de la Universidad Complutense de Madrid.



2 comentaris:

  1. Molt interessant aquest tema i fa que pensar. De fet, tot a l'estona mentre ho llegia tenia una mica de pena...i si al final perdem les paraules escrites?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Home, tot podria ser... Esperem que no!
      Jo trobo la comunicació per imatge molt pràctica i propera en alguns casos, sobretot per comunicar-nos a través del mòbil!

      Elimina