dimecres, 5 de juny de 2013

La resta és publicitat

A partir d'avui els post d'aquest bloc es publicaran també al diari SEGRE, a la següent pàgina web: http://www.segre.com/en-observacio/article/la-resta-es-publicitat.
Serà una secció on parlaré dels temes  dels que habitualment parlo en aquest bloc: fotografia, periodisme i xarxes socials.
Hi esteu tots convidats!


El text d'avui es titula "La resta és publicitat"

Lord Northcliffe, propietari del diari Times a principis del segle XX va definir els fets noticiables amb la següent sentència:  “Una notícia és allò que algú, en algun lloc, vol intentar suprimir. La resta és publicitat”.
Aquests  dies, però, s'està produint un fenomen que capgira el sentit d'aquesta frase, ja que sembla que algunes notícies podrien aparèixer a les pàgines dels principals diaris mundials a través d'una escletxa publicitària. És el cas  de la iniciativa col.laborativa “Full Ad for Turkish Democracy in Action” (Anunci a pàgina complerta per a la democràcia en acció a Turquia), que a través del finançament col.lectiu o micromecenatge pretén finançar el cost d’un anunci d'una pàgina al New York Times o al Washington Post que doni a conèixer als lectors nord-americans la realitat actual de la lluita per la democràcia a Turquia. Un anunci d'aquestes característiques costa al voltant d'uns  40.000 euros, xifra que ja han superat en escreix a partir de donacions de més de 2000 persones, quan encara queda un mes per a que finalitzi el plaç establert per a la recaptació. Els donants anònims també podran escollir el disseny de l’anunci, entre tres propostes que es mostraran en les xarxes socials.
Les notícies sobre les revoltes turques al carrer en contra de l’autoritarisme del primer ministre Erdogan, originades el passat divendres a ran de les protestes per la construcció d’un centre comercial a la plaça Taksim d’Estambul, ja han causat dues víctimes mortals, i els mitjans europeus n'estan informant, tot i que és a través de les xarxes socials que molts ciutadans turcs fan arribar la seva veu.
Així doncs, en en el moment actual en que la major part dels mitjans conformen un discurs homogeni amb un agenda temàtica similar, podria donar-se l'estranya situació de trobar les veritables notícies en la secció destinada a la publicitat.
Segurament aquest cas no passarà de ser una anècdota, però reflexa l'empoderament i la capacitat de participació de les masses a través de les xarxes socials. Amb totes les conseqüències que això comporta, ja que la seva utilització no sempre podria ser en sentit positiu.
I a la vegada posa de manifest l'interès de la gent en que aflorin les notícies silenciades,  posant-hi fins i tot diners per a que es publiquin. No és una mala notícia pel periodisme, però li dóna un altre pas de rosca.
 

4 comentaris:

  1. Ole! Enhorabona! Per cert, l'enllaç que has penjat no si pot clicar al damunt. Vaig a mirar-me la notícia al Segre!

    C.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci Cira!! Crec que ja ho he arreglat :)

      Elimina
  2. Molt bé!!!!!! moltes felicitats!

    ResponElimina