dilluns, 9 de setembre de 2013

Madrid 2020 i els acudits virals

(Entrada publicada al diari SEGRE)

Dissabte al vespre, poc després de saber que Madrid no organitzaria els Jocs Olímpics del 2020, ja es distribuïen per WhatsApp, Twitter i Facebook molts acudits relacionats amb aquesta notícia. La majoria d’aquests acudits eren muntatges d’imatges amb textos sobreimpressionats que versaven sobre la candidatura en si, o incidien en aspectes més particulars com el pentinat o el nivell d’anglès de l’Ana Botella.

La situació no és pas nova.Ja fa temps que estem acostumats a veure aquest tipus d’imatges, també conegudes com a “memes” cada cop que hi ha alguna notícia nova, sobretot dins de l’àmbit esportiu o social. Són muntatges que superposen un text breu sobre una fotografia dels protagonistes, i a vegades van evolucionant tant a partir d’anar-ne introduint variacions, que algunes arriben a ser del tot surrealistes.

 La difusió d’aquests missatges és molt popular, i aquest èxit es deu a diversos factors.
D’una banda, a la facilitat de generar-los. Hi ha pagines web que permeten crear fàcilment la part tècnica d’aquests acudits, d’aquesta manera, si algú té una idea més o menys graciosa, amb un instant la tindrà plasmada en una imatge.
Després, la possibilitat de fer-ne una ràpida difusió massiva a través de les xarxes socials, ja sigui a través d’enviar-los per correu electrònic, compartir-los en grups de WhatsApp o distribuir-los via Twitter o Facebook les converteixen en poc temps en un fenomen viral. I al cap de molt poc temps també queden obsolets perquè algú ja en distribueix d'altres que en fan referencia o que parteixen d’una altra idea diferent.

I no sempre són acudits vinculats amb l’actualitat. Aquest estiu, per exemple, el Julio Iglesias ha estat protagonista de molts d'aquests missatges. Molta gent s’ha dedicat a intercanviar-se fotografies del cantant a les que s’hi sobreimpressionaven textos que feien al.lusió directa a la seva, diguem-ne, virilitat. Amb aquests missatges han creat un personatge, portant a l’extrem de l’exageració una mateixa anècdota.

Una altra de les claus de l’èxit és que són continguts fets per nosaltres mateixos. Estàvem molt avesats a que la informació i l’entreteniment ens arribessin quasi sempre de forma jerarquitzada, vertical, d’uns pocs (normalment mitjans de comunicació i institucions) cap a la resta. Ara això ja no és així, sinó que ja fa temps que ens arriben els missatges també de manera horitzontal, entre iguals, a través de les xarxes socials i les noves tecnologies de la comunicació. Com fa temps que apunta la psicòloga social Dolors Reig, autora del bloc El caparazón, estem de ple en la societat de la participació (TEP: Tecnologies de l’Empoderament i la Participació, en diu ella), i més que mai podem ser usuaris actius. El cas dels acudits virals n’és un exemple més. Aquest cap de setmana va ser el torn de la candidatura de Madrid 2020, i demà li tocarà a una altra notícia. Perquè sembla que aquest nou format humorístic s’ha instal.lat amb força.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada