dilluns, 28 d’octubre de 2013

Missatges en una samarreta

Als països no anglosaxons hem estat molt acostumats a dur samarretes amb missatges que no sempre sabíem què volien dir. A l'hora de comprar roba ens fixàvem més en el disseny i la composició que no pas en el text i menys encara en el seu significat.

Ara es veuen moltes persones amb camisetes amb missatges creats per ells mateixos, del tot personalitzats per a cada situació. La roba, funciona així com una pissarra, com un canal de comunicació utilitzat sobretot pels joves, és barat i arriba a grans audiències: a tothom que ens creuem pel carrer i estigui disposat a llegir. O, per arribar a una persona en concret, ja que també són molts els exemples de roba interior amb missatge.

D'altra banda, estem tan exposats a aquests missatges que ja no donem per suposat que el text el subscriu el portador. Ja no ens hi fixem, no hi parem atenció.

Precisament les samarretes amb missatge utilitzades fora de context és el tema de l'últim treball del fotògraf Paolo Woods, que he tingut l'oportunitat de veure al museu l'Elysée de Lausanne, un dels museus més importants dedicats completament a la fotografia.

Paolo Woods, fotògraf canadenc-holandès instal·lat a Paris, va viatjar a Haití el 2010. Les seves imatges, més que mostrar els resultats de la catàstrofe del terratrèmol, deixen veure la voluntat dels haitians per a recompondre les seves estructures fonamentals d'Estat, a partir d'iniciatives privades o internacionals.

A banda de l'exposició general State, hi ha una sèrie paral·lela de fotografies del mateix autor anomenada Pepe, en referència a la paraula utilitzada per definir la roba de segona mà que vesteixen molts haitians. 
Aquesta sèrie realitzada juntament amb Ben  Depp, il.lustra un curiós fenomen. Moltes camisetes fabricades pels mateixos haitians són exportades a Nova York i, quan aquestes ja estan usades o no les han pogut distribuir del tot (sovint a causa dels textos de mal gust), tornen a l'illa per a ser vestides, ara sí, pels haitians. 
La globalització de la indústria tèxtil fa que aquestes camisetes amb textos a la manera d'eslògans, que als països més desenvolupats poden fer més o menys gràcia, acabin sent duts per haitians que possiblement no entenen els missatges que porten escrits al pit. I sens dubte el sentit d'aquest missatge queda totalment descontextualitzat. 
Més encara si tenim en compte que aquest mercat de roba de segona mà ha estat fabricada pels mateixos haitians i està acabant amb els negocis tèxtils propis de l'illa. 
El periodista Arnaud Robert, autor dels textos que acompanyen les il·lustracions, resumeix perfectament el sentit d'aquesta sèrie d'imatges: 
“Pepe”, or how lousy T-shirts exemplify fifty years of a North-South relationship.”—   Arnaud Robert
 Podeu veure la sèrie sencera en aquesta pàgina.
 


Pepe, Paolo Woods. 2013



Pepe, Paolo Woods. 2013




Pepe, Paolo Woods. 2013



 (Entrada publicada al diari SEGRE)
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada